Sormi työntekijän pulssilla luot optimaaliset työskentelyolosuhteet

Yllättävän harva yritys seuraa työntekijöidensä työtyytyväisyyttä. Kerran vuodessa punnerrettuja kehityskeskusteluja en nykyään enää edes laske työtyytyväisyyden mittaamiseksi. Vuosi tai puolikaskin on todella pitkä aikajänne, jonka aikana työntekijän työtyytyväisyys voi laskea dramaattisesti.

Ennen kuin edes tiedät, että työskentelyoloihinsa tyytymätön työntekijä ei viihdy nykyisessä pestissään, on hän voinut jo löytää itselleen toisen työpaikan. Työntekijän mukana yritys menettää arvokasta osaamista, kokemusta ja tietoa asiakkaista.

Verco on ensimmäinen työpaikkani, jossa todella ollaan kiinnostuneita, miten me työntekijät täällä viihdymme. Toimitusjohtaja Hannu Mikkolan ideoiman Pulssin avulla hän pysyy tarkasti työntekijöiden sykkeen tasalla. Kuulustelutyyppisen kehityskeskustelun sijaan voimme purkaa sydäntämme Pulssille, ja yhdessä sen avulla kartoittaa, miten niin työntekijä kuin työnantajakin saisi toisistaan parhaat tehot irti.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että kerran kuukaudessa täydennämme vastaukset kymmeneen kysymykseen. Pulssin avulla työnantajamme todellakin tietää, miten me töissä viihdymme ­­– ja mikä tärkeintä ­– miksi.

HR-työkalu, jolla pystyt kurkistamaan tulevaisuuteen

Vercon kehittämä Pulssi on HR-työkalu, joka kääntää kehityskeskustelut päälaelleen: Pulssilla etsitään innostavimpia ja kannustavimpia työskentelyolosuhteita työntekijän ehdoilla. Kymmenen kohdan kysely kartoittaa esimerkiksi työntekijän suhtautumista työyhteisöön, palkkaan ja työtehtäviin. Helppokäyttöinen työkalu on oiva apuväline minkä tahansa yrityksen henkilöstöhallinnolle, sillä ongelmat täytyy tunnistaa, ennen kuin ne voidaan korjata.

Koska Pulssilla seurataan työntekijöiden työtyytyväisyyttä kuukausitasolla, pystyy sen avulla myös ennakoimaan heidän toiveitaan ja tarpeitaan. Tuoreita tuloksia voi verrata kuukauden, vuoden tai useamman vuoden takaisiin. Työtyytyväisyyttä nostavien tekijöiden lisäksi tiedetään, miten organisaatiossa tehdyt muutokset työntekijöihin vaikuttavat.

Pulssin analytiikasta selviävät muutokset ja pitkän aikavälin tendenssit antavat HR-vastaavalle jo hyvissä ajoin vinkkiä siitä, mihin työntekijä on tyytymätön. Tällöin tilanteeseen on mahdollista reagoida lyhyelläkin aikajänteellä, ja mahdollisesti korjata tyytymättömyyttä aiheuttava asia. Jos samoja tuntemuksia ilmenee yhtä aikaa useammalla henkilöllä, saatetaan päästä käsiksi isompaan ongelmaan jo ennen kuin se räjähtää käsiin.

Useimmat tuntemani HR-työkalut ovat keskittyneet tutkimaan vallitsevaa tilannetta – eivät luotaamaan tulevaa. Pulssi antaa äänen ja kanavan työntekijöiden mahdollisille kipupisteille, ja säännöllisesti toistettuna se antaa taustadataa ja analytiikkaa, jota vasten ongelmia voi peilata. Tähän eivät pelkät ”hymynaamalaskurit” riitä, sillä ne kertovat vain kulloisenkin tilanteen, eivät syitä siihen.

Sijoitus työntekijöihin on sijoitus asiakkaisiin

Työtyytyväisyys ei kuitenkaan synny mittaamalla, vaan se ansaitaan teoilla. Keskeistä tyytyväisyydelle on tunne reiluudesta: kun työntekijöitä kuunnellaan ja kohdellaan kuin yrityksen tärkeimpiä asiakkaita, syntyy luottamuksen ilmapiiri. Mahdollisten ongelmien tunnistaminen ja ratkaiseminen vaativat paitsi oikeat välineet myös oikean tahtotilan ja osaamisen. Pulssi ohjaa kohti oikeita tekoja, ja meillä Vercossa onkin tehty useita Pulssin laukaisemia viilauksia ja uudistuksia esimerkiksi toimiston viihtyvyyteen ja palkitsemiskäytäntöihin liittyen.

Työviihtyvyyteen panostaminen maksaa itsensä takaisin, sillä työntekijöiden tyytyväisyys on suoraan verrannollinen asiakastyytyväisyyteen: hyväntuuliset ihmiset tekevät työnsä hyvin, ja palvelevat asiakkaitaan paremmin. Henkilöstön pysyvyys ja viihtyvyys ovatkin liiketoiminnan olennaisia menestystekijöitä. Työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimalla huolehdit siis myös asiakassuhteistasi!

 

Haluatko kokeilla Pulssia omassa organisaatiossasi?

Tony Pekkala
kehitysjohtaja

 

Ota yhteyttä, keskustellaan lisää:

  • Lomake tallentaa tietoja sivuston tietokantaan. Voit lukea kuinka käsittelemme tallennettuja tietoja tietosuojaselosteestamme.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

#