Asiakaspalaute jatkuvan kehityksen tukena

Pirstaleittain eri kanavista tuotetun palautteen hallinnointi on raskasta. Siksi suosittelemmekin palautteelle yhtä kanavaa, jonka avulla palaute on keskitettyä, ja sen jalostaminen ja hyödyntäminen selkeää. Toteutamme yrityksille usein tikettiperiaatteella toimivia palautejärjestelmiä, jotka on integroitu niiden ITSM-järjestelmään, kuten ServiceNow tai Efecte. Asiakasyrityksen koosta ja toiveista riippuen palautteita hallinnoi HR tai markkinointi, tai sitten palaute välitetään suoraan johdolle.

Palautetta ei kerätä vain siksi, että asiakas saisi äänensä kuuluviin, vaan palautteen avulla pystytään oikeasti kehittämään yrityksen liiketoimintaa ja sen palvelua. Palautteen elinkaari on lyhyt ja kaikki saatu palaute tulisi käsitellä, analysoida ja reagoida mahdollisimman nopeasti. Kiitos tai kuittaus palautteesta riittää varmistamaan, että asiakkaan antama palaute on todellakin saapunut perille, mutta todellinen asiakaspalvelija palaa parin päivän sisällä asiaan, ja tarkentaa saamaansa palautetta.

Tämäkään ei vielä riitä, vaan kun palautteen avulla on löydetty todellinen asiakkaan kohtaama ongelma, niin ongelmaan täytyy puuttua. Lyhytkin palaute on arvokas, jos se saa yrityksessä aikaan muutoksen, joka johtaa parempiin prosesseihin, palveluun, tuotteeseen tai tekniseen ratkaisuun.

Palautteella voit mitata, miten uusi palvelu on toiminut, kehittynyt tai miten sitä pitäisi kehittää. Esimerkiksi uuden palvelun lanseeraamisen jälkeen pystymme palautteen avulla analysoimaan, kokevatko asiakkaat uuden suunnan oikeaksi.

Onnistumisen ja epäonnistumisen mittariston lisäksi palaute toimii myös trendimittarina. Palautteen hyödyntämisen painopiste onkin trendien ja tulevaisuuden suunnan ennustamisessa.

Ota yhteyttä, niin katsotaan, miten voimme auttaa yritystäsi palautteen keräämisessä ja hyödyntämisessä!

  • Lomake tallentaa tietoja sivuston tietokantaan. Voit lukea kuinka käsittelemme tallennettuja tietoja tietosuojaselosteestamme.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

#