Muuntautumiskykyinen integraatio

Palveluiden ulkoistamiseen liittyy usein tarve yhdistää osapuolten erilaisissa työkaluissa ajettavat prosessit. Perinteinen tapa on ollut rakentaa integraatiot ”pitkästä tavarasta”, jolloin on mietittävä arkkitehtuuria, infrastruktuuria, palvelinasioita ja tietoturvakäytäntöjä. Palveluiden integraatio tarkoittaa usein pitkää sitoutumista tiettyyn palveluntarjoajaan tai joukkoon palveluntarjoajia. Palveluntarjoajan vaihtaminen on jo sinällään riittävän haastava toimenpide, eivätkä perinteisin metodein rakennetut integraatiokokonaisuudet ainakaan helpota sitä. Käytännössä palveluntarjoajan vaihtaminen tarkoittaa integraatioiden uudelleen rakentamista.

Nykyaikainen tapa hankkia palveluintegraatio on ostaa sellainen käyttövalmiina. Tilauspohjaisena ohjelmistopalveluna on integraatioiden hallinta, palveluntarjoajien vaihtaminen, toimintamallien muuttaminen ja jopa siitä irrottautuminen huomattavasti perinteistä ”ratakiskomallia” helpompaa, nopeampaa ja halvempaa. Integraatiopalvelun hallinnan ja muuttamisen helppous tukee myös jatkuvan kehittämisen mallia, sillä osapuolet voivat vapaasti kehittää omia toimintamallejaan, ja jopa vaihtaa toiminnanohjaussovelluksiaan (esimerkiksi ITSM-työkaluja).

Valmiit liittymät palveluntarjoajiin

Pilvipalveluna toimitettavan integraatiopalvelun ekosysteemissä on valmiit liittymät useaan palveluntarjoajaan, kuten IBM, Tieto, Fujitsu, Gapgemini, Cybercom Group, CGI, Xllnc, Tech Data, Atos ja Accenture. Palvelu tukee suoraan kaikkia markkinoilla olevia ITSM-työkaluja, mutta mahdollistaa myös muiden sovellusten helpon liittämisen. Valmiiden liittymien ansiosta integraation käyttöönotto on ratakiskointegraatiota nopeampaa ja tuo huomattavia säästöjä. Mikäli palveluntarjoaja ei vielä ole mukana ekosysteemissä, onnistuu liittäminen varsin nopeasti, eikä siitä synny osapuolille kustannuksia.

Ohjelmistopalvelu mahdollistaa toimittajan helpon vaihtamisen, jos palveluntarjoajan työn laatu tai sen kustannukset kaipaavat päivitystä. Kun uusi toimittaja löytyy valmiiksi ekosysteemistä, ovat vaihtaminen ja siihen liittyvät tekniset asiat hoidettavissa lähes silmänräpäyksessä ilman rajapinnassa tapahtuvaa koodaamista. Pakko kehaista, että Vercon historian nopeimman ITSM-prosessien palveluntarjoaja-loppuasiakas -integraation rakentaminen vei vaivaiset 24 tuntia.

Vercon toimitusprojektissa integroitavat järjestelmät liitetään hyödyntämällä ohjelmistopalvelun valmiita toimintoja. Samanaikaisesti aloitetaan käyttötapausten määrittely ja konfigurointi. Toimitusmalli on varsin ketterä ja helposti hallittava; esimerkiksi testaaminen tapahtuu ”lennossa” eikä vasta projektin päätteeksi.

Merkittävin ero perinteiseen integraatioprojektiin on siinä, että integraation rakentamisen sijaan voidaan keskittyä osapuolille eniten arvoa tuottavaan osuuteen eli prosessien yhdistämiseen ja automatisointiin. Lopputuloksena syntyy aidosti digitaalinen ja automatisoitu palveluketju, jossa esimerkiksi tikettien liikutteluun tarvittavat manuaaliset työvaiheet voidaan poistaa kokonaan, ja näin parantaa toiminnan tehokkuutta, sekä työ- ja asiakastyytyväisyyttä.

Kuukausimaksulla eroon integraatiohuolista

Tilauspohjaiseen kuukausimaksulliseen ohjelmistopalveluun kuuluvat kaikki laadukkaaseen integraatioon tarvittavat komponentit, kuten skaalautuva pilvi-infra, sovellukset, valmiit integraatiot, 24/7 valvonta sekä 99,9% saatavuus, joiden rakentaminen perinteisin metodein on todella kallista, hidasta ja usein miltei mahdotonta.

Heti palvelun ja integraation käyttöönottovaiheessa vapautuu runsaasti aikaa ja resursseja, koska perinteisen tekniikan kanssa kamppailun sijaan voidaan keskittyä täysin yhteisen palveluprosessin toimivuuteen, eli siihen kuuluisaan ”oikeaan asiaan”.

Turvallista tiedonsiirtoa

Tietoturva liittyy oleellisena osana integraatioihin. Ohjelmistopalveluna toimitettavassa integraatioratkaisussa kaikki tietoliikenne on luonnollisesti salattua eikä turhaa tietoa tallenneta. Kaikki tietokantojen salaukset on otettu huomioon ja palvelun tietoturvallisuutta testataan säännöllisillä auditoinneilla. Integraatioasiakkaissamme on muun muassa rahoituslaitoksia, jotka luottavat ohjelmistopalvelun tietoturvaan.

Tero Matinlassi,
tuotepäällikkö

Ota yhteyttä, keskustellaan lisää:

  • Lomake tallentaa tietoja sivuston tietokantaan. Voit lukea kuinka käsittelemme tallennettuja tietoja tietosuojaselosteestamme.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

#, #, #, #