Palveluportaali sytyttää asiakaskokemuksen

Kuka vielä antaa asiakkaansa jonottaa puhelimessa hissimusiikin tahdissa tai tuskastua sähköpostipingiksen rytmissä? Aika moni palveluntarjoaja, ikävä kyllä.

Palveluportaali on helppo, ajantasainen ja informatiivinen työkalu palveluntarjoajille ja heidän asiakkailleen. Palveluportaalin käyttäjä on aina selvillä, missä vaiheessa hänen jättämänsä tuki- tai palvelupyynnön hoitaminen on. Niin yritys kuin hänen asiakkaansakin säästävät aikaa, kun turhat yhteydenotot vähenevät palveluportaalin läpinäkyvyyden ansiosta.

Reaaliaikainen yhteydenottokanava

Portaali on yhteydenottokanava. Asiakas voi puhelun tai sähköpostin sijaan kirjata pyyntönsä palveluportaaliin ja reaaliaikaisesti seurata, miten hänen pyyntönsä hoitaminen etenee. Portaalista voi nähdä hyvinkin seikkaperäisiä tietoja omaan pyyntöön liittyen: milloin pyyntö on kuitattu vastaanotetuksi, kuka asiaa hoitaa, milloin esimerkiksi IT-tuen henkilö pääsee paikalle, milloin uusi laite on tilattu, milloin se on noudettavissa tai milloin laitteen asentaja saapuu. Portaalissa voi myös täydentää pyyntöjä lisätiedoilla.

Portaalin kautta voi hoitaa tehtäviä myös automaattisesti, kuten esimerkiksi salasanojen resetoinnit. Vercossa me räätälöimme palveluportaalit aina asiakasyrityksen tarpeiden mukaiseksi ja jokainen portaali on yksilöllinen ratkaisu.

Palveluportaali sopii kaikille palveluntarjoajille

Vercossa puhumme palveluportaalista, mutta samasta asiasta käytetään myös termejä itsepalveluportaali ja asiakasportaali. Verco on rakentanut lukuisia portaaleja, joista suurin osa on käytössä IT-palveluiden tarjoajilla tai yritysten IT-osastoilla heidän palveluprosessiensa tukena.

Nopea, ajantasainen ja läpinäkyvä palveluväylä sopii toki mille tahansa palveluita tarjoavalle yritykselle. Esimerkiksi huoltoyhtiöt ja verkkokaupat säästävät aikaa ja vaivaa, kun asiakas näkee pyyntöön tai reklamaatioon liittyvän informaation portaalista ilman erillisiä kyselyitä. Portaalista on helppo tarkistaa, miten palvelua on toimitettu, sillä molemmat osapuolet näkevät sieltä kätevästi koko palveluhistorian. Portaalissa voi olla myös ohjeita, joiden avulla asiakas voi halutessaan itse ratkaista asioita.

Asiakkaan motivointi

Kun asiakas halutaan ohjata käyttämään portaalia yhteydenottokanavana, on tiedottaminen avainasemassa. Keskeinen viesti tiedottamisessa on, että portaalissa asiakas saa parempaa palvelua nopeammin ja vaivattomammin. Myös palveluntarjoaja pystyy keskittymään ydinosaamiseensa, kun puheluita ja sähköposteja ei ole jonossa. Määrämuotoisten pyyntöjen priorisointi on lisäksi palveluntarjoajalle paljon helpompaa.

Meillä Vercossa konsultit rakentavat portaalin käyttöliittymän mahdollisimman selkeäksi ja helppokäyttöiseksi. Portaali on onnistunut, kun sen käyttämiseen ei tarvita koulutusta. Palveluntarjoajalla voi olla jopa satoja portaalin käyttäjiä, jolloin käyttöliittymän helppous tuo huimat säästöt. Helppokäyttöisyys varmistetaan pilotoimalla portaali pienen asiakasryhmän kanssa ennen käyttöönottoa.

Lue Javerdelin asiakasportaalista »

Sami Pajula, palvelujohtaja

Ota yhteyttä, keskustellaan lisää:

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

#, #